عوامل موثر در صنعت گردشگری و توریسم

نوشته شده توسط مهسا نوری در 1400/01/14

فاکتورها و عوامل بسیاری وجود دارد که بر عملکرد صنعت توریسم اثر می‌گذارد. برخی از این عوامل اثرات فوری را نشان می‌دهد درحالیکه عواملی وجود دارد که اثرات خود را در طولانی مدت نشان می‌دهد.

در این مطلب به طور کلی برخی از این عوامل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

بیشتر بدانید: دیانا تروخیلو، از کلمبیا تا مریخ

محیط و جغرافیای مقصد

هنگامی که مقصد مورد نظر دارای آب و هوای مناسب باشد، گردشگری در بهترین شکل خود قرار می‌گیرد. در مقابل هر گونه تغییر نامطلوب در محیط مثل وزش باد شدید، جاری شدن سیل، خشکسالی و آب و هوای شدید می‌تواند بر گردشگری اثرات منفی بگذارد.

به عنوان مثال در ماه‌های سخت و بسیار گرم تابستان در هند، گردشگران ترجیح می‌دهند به مناطق با آب و هوای سردتر مانند ایستگاه‌های تپه سفر کنند.

 

اقتصاد کشور

هنگامی که یک کشور دچار تلاطم اقتصادی و تورم است و مردم با مشکلات گرانی و بیکاری روبرو هستند، گردشگری تحت تاثیر نامطلوب قرار می‌گیرد. همچنین هنگامی که برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد یعنی اقتصاد یک کشور خوب پیش می‌رود و مردم بتوانند از عهده هزینه‌های اوقات فراغت و تفریح خود بر بیایند، صنعت گردشگری پیشرفت خواهد کرد.

 

اهمیت تاریخی و فرهنگی مقصد

مکان یا مقصد سفر تا حد بسیار زیادی در صنعت گردشگری اثر می‌گذارد. اگر مقصد گردشگران از نظر تاریخی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، به طور یقین گردشگران علاقه دارند که از اماکن تاریخی مثل قلعه‌ها، معماری باستان، مجسمه‌ها، غارها، نقاشی‌ها و ظروف باستانی، لباس، سلاح، زیورآلات و سایر میراث باستانی بازدید نمایند.

به عنوان مثال مکان‌های مشهور و معروف جهان با اهمیت تاریخی و فرهنگی بالا می‌توان از تاج محل در هند، اهرام غزه در مصر، شهر بیگان در برمه و آکروپولیس در آتن یونان نام برد.

 

اهمیت تحقیق در مورد مقصد

گردشگرانی هستند که با هدف مطالعه و اکتشاف از مکان‌ها بازدید می‌کنند. نیاز به تحقیق و کاوش باعث ترویج گردشگری می‌شود. باستان‌شناسان، زمین‌شناسان، اقیانوس‌شناسان، زیست‌شناسان و جانورشناسان، معماران و افرادی که درباره هنر و فرهنگ تحقیق می‌کنند، مکان‌هایی را جستجو می‌کنند که از اهمیت زیادی در زمینه تحقیق برخوردار باشند.

 

اهمیت مذهبی در مقصد

اماکن مذهبی همیشه مملو از جهانگردان بوده است. در این مکان‌ها، گردشگری در دوره‌های زمانی خاص در یک سال به اوج خود می‌رسد. جهانگردان اغلب برای یافتن آرامش درونی و استناد به به عقاید خود و پاک کردن گناهان خود پیش از مرگ به زیارت می‌روند.

به عنوان مثال هر ساله در ماه ذیحجه مسلمانان بسیاری از سراسر جهان به مکه می‌روند و خانه خدا را زیارت می‌کنند.

 

فناوری و تکنولوژی

اینترنت تقریبا به همه گوشه و کنار جهان نفوذ کرده است. گردشگران و توریست‌ها از مزایای اینترنت بهره‌مند می‌شوند و ضمن برنامه‌ریزی برای یک تور، سعی می‌کنند ایده‌هایی را در مورد مکان‌هایی که قرار است بازدید کنند، کیفیت امکانات و خدمات و جاذبه‌های موجود در مقصد دریافت کنند. پس از بازدید از یک مقصد، گردشگران با تجربه، نظرات خود را در سیستم عامل‌های مختلف اینترنت به اشتراک می‌گذارند.

بنابراین، بررسی گردشگران با تجربه در اینترنت به عنوان راهنمای گردشگران دیگر استفاده می‌شود. از این رو اینترنت دقیقا می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه باعث تقویت صنعت گردشگری و توریست شود یا از طرف دیگر باعث تضعیف و از بین رفتن آن شود.

 

جهانگردی یک رشته پویا است که از نظر تعداد عوامل مرتبط با گردشگردان متفاوت است. مدیران و محققان گردشگری درباره انگیزه‌های و فرهنگ‌های گردشگران، تغییر رفتار آنها و عوامل محرک و تاثیرگذار در گردشگری مطالب زیادی را مطالعه می‌کنند. آنها همچنین مقاصدی را بررسی می‌کنند که روش‌های آینده نگر برای جذب گردشگران با توجه به امکانات و جاذبه‌ها ارائه می‌دهند.

مشاغل گردشگری می‌توانند باشناسایی انواع گردشگران مختلف، رفتارهای آنها و تقاضای گردشگری در یک منطقه خاص را دریابند و پیشنهادات مناسبی را برای بازار مناسب ایجاد کنند. البته انواع گردشگران و نحوه رفتار گردشگران با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است.

 

انواع جهانگردان


جهانگردان و گردشگران انواع متفاوتی دارند که در زیر به آن اشاره شده است:

 

·         گردشگران ذاتی: این گردشگران برای لذت بردن از تعطیلات به سفر و تفریح می‌پردازند.

·         گردشگران خارجی: این گردشگران انگیزه پاداش محور دارند. آنها مستعد فعالیت‌هایی هستند که عملکرد آنها ارزیابی می‌شود.

·         ماجراجویان: آنها اهمیت بسیار کمی به آرامش می‌دهند و همیشه در حال جستجوی مکان‌ها و چالش‌ها هستند. عمدتا جوانان و افراد مجرد که از فراغت زمانی بیشتری برخوردار هستند و فقط درگیر زندگی خود هستند، تا حد زیادی به این نوع گردشگری کمک می‌کنند.

·         مسافران مالی: آنها گردشگران اقتصاد محور هستند و تصمیمات مربوط به تور در مورد مکان‌ها، حالت سفر و سایر عوامل، تا حد زیادی به وضعیت مالی آنها بستگی دارد.

·         گردشگران خانگی: این نوع گردشگران عمدتا آرام هستند و وارد ماجراجویی نمی‌شوند. سن آنها بالای 45 تا 50 سال است.

·         گردشگران میانه‌رو: آنها تور و سفر خود را از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند. تمایل زیادی به گردشگری دارند اما به فعالیت‌های ورزشی یا ماجراجویی نمی‌پردازند.

·         گردشگران دارای مرخصی: آنها برای تورهایی مثل تعطیلات تابستان یا تعطیلات کریسمس یا عید برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها هدف مشخصی ندارند و هیچ‌وقت نمی‌دانند که چرا و کجا قرار است سفر کنند.

 

مقصد گردشگری چیست؟

مقصد گردشگری می‌تواند یک شهر، کشور یا مناطق دیگر باشد که این امر به درآمد حاصل از گردشگری بستگی دارد. یک مکان ممکن از بیش از یک جاذبه گردشگری را در خود جای دهد.

 

 

چگونه یک مقصد می‌تواند گردشگران را جذب کند؟

یک مقصد توریستی ویژگی‌های خاص خود را دارد که گردشگران را به گذراندن وقت در آنجا جلب و تشویق می‌کند. این می‌تواند به دلیل ارزش طبیعی یا فرهنگی ذاتی، اهمیت تاریخی، گیاهان و جانوران، زیبایی‌های طبیعی یا ساخته شده، ارائه اوقات فراغت و ماجراجویی و تفریح گردشگران برای جلب توریست باشد.

 

 

https://www.tutorialspoint.com/tourism_management/tourism_management_types.htm

https://greencard-lottery.ir/

http://learning12.parsiblog.com/